.

SOUČASNOST

JAK JSME STAVĚLI VODNÍ KOLO

Nové vodní kolo bylo instalováno na přelomu měsíců listopadu a prosince roku 2008. A jak stavění kola probíhalo?

Nejdříve pan Mikyška, což je řemeslník ve funkci sekerníka, zhotovil výrobní dokumentaci podle starých zákresů vodního díla k mlýnu z třicátých let minulého století a výkresů  mlýnského kola jednoho nadšeného studenta z devadesátých let minulého století. Pak podle dokumentace pan Mikyška se svými syny na podzim asi měsíc vyráběli ve své dílně na Sedlčansku mlýnské kolo. Má  průměr 3,66 m a šířku 2,20 m a je zhotoveno z tvrdého dubového dřeva. Kolo částečně  na zkoušku zkompletovali a pak zase rozebrali, rozebrané díly očíslovali, složili do balíků i s příslušenstvím tak, aby je mohli připravit k dopravě. Dvacátého pátého listopadu byly díly kola včetně hřídele (osy) kola, stavidel, vantroků, ložiskových domků, ocelových šroubů a svorníků o celkové hmotnosti asi 6 tun  přepraveny nákladním autem  do Louček. Tam se přepravili  svým osobním autem i Mikyškovi. A už to začalo!

Nejdříve se neobvyklý náklad složil za pomoci vysokozdvižného vozíku, pak se ohlížel terén, chystaly svaly i nářadí a malý televizní štáb se připravil naplňovat scénář. Hned odpoledne se objevil velký problém! Nastal s přenesením a uložením 5,40 m dlouhé a 1,5 tuny vážící hřídele kola do prostoru v náhonu tzv. lednice. Přístup k lednici z polohově výhodnějšího a bližšího místa byl ztížen rozbahněným a nerovným terénem. A tak se pan jeřábník Kočí rozhodl hřídel kola přenést z místa před mlýnem šikmo přes hřeben střechy a podél štítové stěny mlýna. Na první pokus to nevyšlo a teprve vysunutím nástavce ramene jeřábu se hřídel podařilo přenést. Bylo to „s fousem“, všichni si oddychli, střeše ani hřídeli se nic nestalo. Pak se ještě musela část hřídele z lednice prostrčit otvorem ve štítové zdi  do mlýna a při tom uvnitř mlýna nasunout do litinového prstence palečního kola se sdruženým čepem ložiska. Na protější straně lednice se hřídel musela usadit do bronzového domečku. To byly v chladném dni docela horké chvíle, ale nakonec se vše pomocí hydraulických zdviháků (heverů) podařilo.  Jeřábník, navigátoři i řemeslníci to zvládli na jedničku. A  to už byl  opravdu večer.

Druhý den ráno začala rodinná práce v 8 hodin. Po předchozím výškovém urovnání hřídele v obou ložiskách řemeslníci na hřídel nasadili sestavu 4 ramen – hranolů a ty vycentrovali. Potom do připraveného osazení v koncích ramen přišroubovali věnec z fošní. Pak již následovala závěrečná fáze  a to přitlučení vnitřního bednění kola prkny na pero a drážku a naražení 40 lopatek do drážek ve věncích. Kolo je celé dřevěné, spojované dřevěnými kolíky a ocelovými svorníky a příčně stažené ocelovými táhly. Sekerníkům pomáhal majitel  mlýna „mlynář Král“ a jeho pomocník Mirek. Pan Mikyška, jeho synové Petr a Jan pracovali vytrvale i v chladu a těžká práce jim vůbec nevadila. Majitelka pomáhala aspoň vařením  čaje pro zahřátí. Hodně vymrzal a pilně pracoval i kameraman  QQ studia Ostrava. Práce byly pro středeční den ukončeny a světla zhasnuty  ve 21 hodin.

Třetí den, 27.11.2008, Mikyškovi budovali tzv. cestu vody. Postavili vantroky, což jsou žlaby pro vodu, která přitéká na kolo shora, dále ovládání vantroků a stavidlo. Mezitím ještě pan Mikyška a majitelé stačili  udělat, stejně jako první den, rozhovory pro televizní pořad.

Práce spojené s instalací vodního kola byly zhruba hotovy, pokračovaly pak druhý týden v prosinci a to i s úpravami uvnitř mlýna a pracemi na mlýnské technologii  v přízemí a mezipatře mlýna. Mimo jiné byly seřízeny mlýnské kameny vyrobené ve Vídni ještě za Rakouska-Uherska a podařilo se roztočit mlýnské složení ze sladkovodních křemenců až z nich lítaly jiskry.

Průběh instalace vodního kola budete moci shlédnout v pořadu ČT 1 Chalupa je hra některé lednové či únorové úterý, přesné datum zatím neznáme.

Loučkovský mlýn má historii starou nejméně 400 let. V minulosti k mlýnu  náležela dvě vodní kola a třetí bylo k pile u objektu mlýna.  Poslední mlýnská kola zde byla stavěna zhruba před sedmdesáti lety. I dnes zaslouží obdiv promyšlenost celkové koncepce využití vodní energie, řešení ovládání, převodů ozubenými koly a zařízení mlýna. Zveme Vás k návštěvě, bude určitě mnoho k vidění a to nejen z minulosti.

 

V. Králová

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Nejnovější komentáře

    Sledujte nás

    Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutubeFacebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutube

    Tato webová stránka používá soubory cookie k poskytování služeb. Používáním tohoto webu vyjadřujete svůj souhlas. Více informací

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close